Agile is een hulpmiddel, geen doel

‘Stress, onzekerheid en spanning komt steeds vaker voor: één op de zes werknemers ervaart burn-out klachten. Agile en scrum methodieken kunnen teams helpen om samen positieve energie en voldoening terug te brengen in het werk. Zie ze niet als doel op zich, maar altijd als hulpmiddel!’

Aan het woord is Simone Kranendonk, die sinds 2019 aan het werk is bij de technische serviceafdeling op het Shell Technology Centre Amsterdam. Als extern organisatieadviseur is zij betrokken bij de implementatie van procesverbetering en doet veel ervaring op met het zogenaamde ‘Agile en scrum’ werken. Afgelopen winter haalde ze haar Agile Coach licentie bij ScrumInc. Dit is een vijfdaagse opleiding van drie dagen theorie en twee dagen meedraaien bij een softwarebedrijf om de coaching in de praktijk te brengen. De opleiding komt goed van pas, want momenteel staat haar opdracht in het teken van verdieping in de Agile werkwijze op de afdeling.

Spanningsveld leveren van maximale waarde met de minste verspilling
‘Agile en scrum werken kent een interessant spanningsveld. De inhoudelijke focus ligt namelijk op ‘delivery’, het leveren van maximale waarde voor de organisatie met de minste verspilling. De ervaring leert dat typische Agile onderwerpen in eerste instantie behoorlijk negatieve gevoelens kunnen oproepen bij teams en individuen. Terwijl ze bij implementatie mét aandacht juist positief worden ontvangen.’

‘Om met elkaar in verbinding te blijven en de lucht te behouden die teamleden nodig hebben om zaken te verbeteren, draait het om compassievol leiderschap. Sturen en leiden met warmte en begrip binnen een Agile transformatieproces is een thema waar ik mij de aankomende tijd verder in ga verdiepen.’

Vraagstukken over passend leiderschap zijn geen uitzondering bij het werken met Agile methodieken. ‘Daarvoor kun je mij altijd bellen. Dan zetten we de teamleden centraal en zetten we Agile en scrum in waarvoor ze bedoeld zijn: bouwen met elkaar vanuit een positieve energie’.